Dierenkliniek zamenhofdreef konijn

Madenziekte

Heeft u een konijn, dan is het in de zomermaanden nog belangrijker dan anders om het hok en het konijn zelf netjes schoon te houden.

Vieze luchtjes of uitwerpselen die in de vacht blijven hangen, trekken namelijk vliegen aan.

Het gevaar van vliegen

Het gaat bij myiasis met name om de groene vliegen. Deze leggen eitjes in de vacht van het konijn. De maden die hier uit komen, eten zich een weg door de huid van het konijn en veroorzaken veel schade en pijn. Het konijn kan hieraan overlijden als dit niet of te laat ontdekt wordt! Merkt u wondjes of kleine gaatjes in de vacht van uw konijn op of ziet u zelfs maden kruipen, ga dan direct naar de dierenarts want er moet onmiddellijk worden ingegrepen.

Hygiëne

Verschoon dus regelmatig het hok en gebruik een goed vocht opnemend bodemsubstraat. Let ook op dat uw konijn zijn blindedarmkeutels opeet. Dit zijn zachte glimmende keutels die het konijn normaal gesproken direct uit de anus weer opeet, omdat hier belangrijke voedingsstoffen inzitten.

Bij een konijn dat te veel of verkeerd voer krijgt (vooral te veel biks/krachtvoer), of een konijn dat er niet bij kan omdat het te dik is of oud en stram, blijven deze keutels liggen of in de vacht plakken. Controleer liefst dagelijks of uw konijn schoon is en geen ontlasting in zijn vacht heeft hangen.

Preventief middel

Bij de dierenkliniek en dierenspeciaalzaak zijn producten te koop ter preventie van infecties met maden. Bij ons kunt u terecht voor myiasis spray, een spray met de werkzame stof ivermectine. Deze spray doodt de vliegeneitjes en de maden en zorgt ervoor dat de vliegen minder snel op het konijn gaan zitten. De spray is dus een goed preventief middel om madenziekte te voorkomen.

Start met de preventieve behandeling tegen myiasis in de vroege zomer (mei/juni), ruim voor de piekperiode (juli/augustus).

Houd ook rekening met eventuele andere dieren, zoals hond of kat, die het middel via likken binnen kunnen krijgen. Vooral voor sommige hondenrassen kan dat gevaarlijk zijn.

Vliegen uit de buurt houden

Om vliegen tegen te gaan kunt u, naast het zorgvuldig schoon houden van het konijnenverblijf, zoveel mogelijk gebruik maken van horren. Heeft u een konijn met zachte ontlasting, pas dan zijn voeding aan en gebruik eventueel tijdelijk een klamboe om het hok. Gebruik geen insecticide spray, deze kan ook giftig zijn voor uw konijnen.