Het konijn is een kwetsbaar dier.

Het anesthesierisico van een konijn kan sterk worden verminderd door maatregelen vooraf. Ook u als eigenaar kan bijdragen aan het verminderen van het risico.

• Zorg dat het konijn niet te dik is. Overgewicht kan de volgende risico‚Äôs geven; langere operatietijd, tragere wondgenezing, ademhalingsproblemen, etc.
  • Zorg dat de weg van huis naar de dierenarts zo kort en rustig mogelijk is, stress kan bijdrage aan een verhoogd narcoserisico.
  • Zorg dat het konijn goed eet voor de ingreep, zo voorkom je stilstand van de darmen.
  • Geef eigen voeding mee voor na de narcose, het konijn zal dan makkelijker weer gaan eten.
  • Geef eigen speeltjes of kleedje mee.

Wij zullen er ook alles aan doen om het risico van een narcose te beperken. Als praktijk nemen we dan ook ruim de tijd voor het konijn zodat we hem/haar goed kunnen observeren. We zorgen ervoor dat het konijn aan het begin van de dag wordt geopereerd zodat handen en kleding nog niet ruiken naar hond of kat, dit kan namelijk onnodige stress opleveren bij het konijn. Van te voren wordt het konijn grondig onderzocht, dit noem je het pre-anesthetisch onderzoek.

Na de narcose krijg het konijn een warm infuus, dit helpt zowel het konijn op een goede lichaamstemperatuur te houden, zowel als het uitspoelen van de narcosemiddelen. Een goede pijnbestrijding draagt ook bij aan het verminderen van stress.

We laten het konijn wakker worden in een rustige, warme omgeving, met zijn eigen speeltjes, kleedje en eten.