Openingstijden:

Behandeling volgens afspraak

Telefoon: 030-2615192

Bij SPOED na 19.00 uur en in het weekend: 0900-2223000

Sinds de jaren vijftig is Myxomatose een ziekte die zich in sterke mate verbreid heeft.

Myxomatose is een ernstige ziekte die bij konijnen voorkomt en wordt verspreid door een virus dat verwant is aan pokkenvirussen. Sinds de jaren vijftig heeft de ziekte zich in sterke mate verbreid. Ieder jaar leidt de ziekte weer tot aanzienlijke sterfte bij wilde en tamme konijnen.

Een konijn dat getroffen is door myxomatose krijgt zwellingen bij de ogen, mond en anus. Daarna ontstaan bulten op de oren, bij de mond en op de rug: de myxomen. Vervolgens krijgt het konijn longontsteking en zal het uiteindelijk bijna altijd sterven. Bij de vorm die door direct contact wordt overgedragen zijn nauwelijks huidzwellingen te zien; wel ontstaan er rode, gezwollen ogen en vooral problemen met de ademhaling. Als de infectie in een groep dieren is aangeslagen is het verloop zeer moeilijk te beïnvloeden. Maatregelen om de ziekte te voorkomen zijn dus van essentieel belang.

Myxomatose heeft een  piek in de zomermaanden omdat ze wordt verspreid door stekende insecten als muggen en vlooien. Ook bestaat een vorm die overgebracht kan worden door direct contact tussen konijnen.
Omdat myxomatose geen pretje is om te krijgen en je konijn er dood aan kan gaan vinden wij het belangrijk om de ziekte te voorkomen door middel van een vaccinatie. Vanaf 2012 bestaat een vaccin dat een jaar lang bescherming geeft tegen myxomatose en RHD (een bloedziekte die ook dodelijk kan zijn voor konijnen). De combinatie-enting tegen VHD en myxomatose mag vanaf een leeftijd van 5 weken gegeven worden.

Bij elke enting is het belangrijk dat het dier helemaal gezond moet zijn op het moment van enten. Een enting vraagt actie van het immuunsysteem, en als dat tegelijkertijd meerdere infecties moet bestrijden kan dit verkeerd gaan. Ook mag het konijn niet zwanger zijn. Laat het konijn daarom altijd eerst even door de dierenarts nakijken, zeker als u reden heeft om aan te nemen dat er iets met het dier aan de hand is.

Preventie:

• Vaccineer uw konijn preventief tegen de ziekte.
  • Voorkom een vlooienbesmetting en bestrijd indien nodig vlooien in overleg met uw dierenarts.
  • Zorg er voor dat wilde konijnen geen contact met uw konijnen in de tuin hebben. Uw konijnen kunnen door deze wilde konijnen besmet worden.
  • Zorg voor een goede hygiëne, zeker als u meerdere konijnen in verschillenden hokken heeft.
  • Zorg bij verdenking van myxomatose dat konijnen geen onderling contact hebben. Let er ook op dat materialen zoals voerbakken en dergelijke goed gescheiden blijven. Geef ieder konijn of konijnenpaar zijn eigen voerbak en drinkfles/bak.
  • Probeer insecten te weren uit de hokken door het gebruik van horren of fijnmazig gaas.
  • Nomyiasis Anti-Myiasis Spray
  • Voorkomen is beter dan genezen!

kat