Openingstijden:

Behandeling volgens afspraak

Telefoon: 030-2615192

Bij SPOED na 19.00 uur en in het weekend: 0900-2223000

Bij vaccinatie van een konijn wordt het afweersysteem getraind tegen de infectieziektes myxomatose en Rabbit Haemorrhagic Disease (RHD), ook wel Viraal Harmorragisch syndroom (VHS) genoemd.

Bij een vaccinatie gaat het afweersysteem van het konijn afweerstoffen maken tegen de ziekte waartegen is gevaccineerd. Het konijn is daardoor een jaar beschermd tegen die ziektes. Het vaccin bevat zwakke of dode ziekteverwekkers, waardoor het konijn na vaccinatie niet ziek wordt. Om het effect van de enting te laten voortbestaan, moet er regelmatig opnieuw gevaccineerd worden. Vaccineren moet de gezondheid van ons konijn bevorderen en daarom is het belangrijk hier goed over na te denken. De ontwikkeling in de diergeneeskunde gaat ook door. Konijnen worden bij ons tegenwoordig gevaccineerd met één vaccin dat een jaar lang beschermt tegen myxomatose, RHD1 en RHD2.

Myxomatose en Rabbit Haemorrhagic Disease zijn twee ernstige, maar te voorkomen, besmettelijke ziekten bij konijnen. In het wild zijn elk jaar uitbraken van deze besmettelijke ziektes te zien. Zowel binnen- als buitenkonijnen kunnen met deze virussen worden geïnfecteerd.

Rabbit Haemorrhagic Disease (RHD) of Viraal Haemorragisch Syndroom (VHS)
Rabbit Haemorrhagic Disease, RHD, is een zeer besmettelijke en vaak dodelijke virusziekte bij het konijn. De ziekte werd als eerste gezien in China maar komt sinds 1988 ook in Europa voor. Via ontlasting, urine, besmette dieren of besmet materiaal en vers geplukt gras kan de ziekte zich snel verspreiden.

Symptomen
Voornamelijk konijnen ouder dan 10 weken worden door RHD getroffen. De tijd tussen besmetting en het zien van de eerste symptomen bedraagt 1 tot 3 dagen. Er zijn drie vormen:
De zeer snel verlopende vorm: plotselinge dood zonder voorafgaande verschijnselen.
De snel verlopende vorm, waarbij sterfte binnen 1-2 dagen optreedt: het konijn wordt sloom, eet niet meer, krijgt koorts, raakt benauwd en heeft problemen met de coördinatie. Pijnuitingen door te schreeuwen en tandenknarsen kunnen worden gezien. In het laatste stadium wordt een schuimige bloederige neusuitvloeiing gezien, die gevolgd wordt door de dood.
De milde vorm: deze vorm is zeldzaam, de konijnen herstellen en zijn levenslang beschermd voor de ziekte.

Preventie
De ziekte is te voorkomen door te enten. Binnen 7 dagen na toediening is het geënte konijn beschermd voor een periode van 12 maanden. Aan te raden is om jaarlijks te enten. Daarnaast is een goede hygiëne belangrijk: door voor schone hokken en voederbakken te zorgen kan onderlinge besmetting tussen konijnen worden voorkomen. Pluk ook geen gras of groentes van plaatsen waar ook wilde konijnen kunnen voorkomen.

Rabbit Haemorrhagic Disease type 2
Een nieuwe variant van het RHD virus heeft sinds eind 2015 ook ons land bereikt. In 2010 is dit type van het virus voor het eerst in Frankrijk gezien en daarna heeft het zich over Europa verspreid. Wat opvalt aan deze ziekte is dat ook jonge konijnen onder de 3-4 weken leeftijd ziek kunnen worden en uiteindelijk kunnen overlijden. Het ziekteverloop bij RHD type 2 gaat wat langzamer dan bij het RHD type 1. Konijnen kunnen soms pas na 3-5 dagen doodgaan.

Myxomatose
Sinds de jaren vijftig is myxomatose een ziekte die zich in sterke mate verbreid heeft. Myxomatose leidt ieder jaar weer tot aanzienlijke sterfte bij wilde en tamme konijnen. De ziekte wordt veroorzaakt door het myxomatose virus, en kan zich op verschillende manieren verspreiden. De belangrijkste route is via stekende insecten zoals vlooien, muggen en vliegen. Ook is besmetting via direct contact met besmette dieren of materialen (gras!) mogelijk. Wanneer de infectie in een groep dieren is aangeslagen is het verloop zeer moeilijk te beïnvloeden. Maatregelen om de ziekte te voorkomen zijn dus van essentieel belang.

Symptomen
Jonge konijnen zijn gevoeliger dan volwassen dieren. De tijd tussen besmetting en het zien van de eerste symptomen bedraagt enkele dagen tot een week. In de huid van aangetaste dieren ontwikkelen zich weke bobbels, myxomen genoemd. Voorkeursplaatsen voor deze myxomen zijn rond de ogen, snuit, rond de oren en de anaalstreek. Na verloop van tijd kleven de oogleden aan elkaar en ontstaat er een vaak pussige oog- en neusuitvloeiing. Vervolgens krijgt het konijn longontsteking. Het grootste deel van de getroffen konijnen zal uiteindelijk sterven.

Preventie
Ook myxomatose kan worden voorkomen door vaccinatie. Een tegen myxomatose geënt konijn is voor een periode van 12 maanden beschermd. De meest geschikte tijd om tegen myxomatose te enten is in het voorjaar, aangezien het gevaar op besmetting via insecten in het voorjaar en de zomer het grootst is. Om ervoor te zorgen dat het konijn niet in aanraking komt met het virus is het belangrijk om insecten te weren door middel van onder andere fijnmazig gaas en een goede vlooienbestrijding. Zorg er daarnaast voor dat wilde konijnen niet in contact kunnen komen met het eigen konijn.

Wanneer is net beter om niet te laten inenten
Om een vaccinatie zo efficiënt en veilig mogelijk te maken kunt u uw konijn beter niet laten vaccineren als het:

• ziek is.
    Een konijn dat al een verzwakte weerstand heeft door bijvoorbeeld verkoudheid of een andere aandoening, heeft zijn immuunsysteem nodig om die aandoening te bevechten. Als u daarnaast ook nog laat vaccineren, wordt het systeem overbelast.
  • drachtig is.
    Dit kan gevaarlijk zijn voor de jongen en een te grote belasting zijn voor het moederdier • onder narcose is of moet. Narcosestoffen kunnen een wisselwerking hebben met de entstoffen.

kat