Paracetamol wordt door mensen veel gebruikt als pijnstiller.

Bij mensen is dit een relatief veilig middel. Echter, bij honden en katten kan paracetamol ernstige vergiftigingsverschijnselen geven met, in het ergste geval, de dood tot gevolg.

Bij de kat is 1 paracetamol tablet van 500 mg al dodelijk. Bovendien missen katten het enzym wat paracetamol afbreekt en daardoor zal er snel een overdosering ontstaan. Bij een dosering van 20 mg/kg kunnen al vergiftigingsverschijnselen ontstaan als speekselen, niet willen eten, braken, bleke slijmvliezen (tandvlees), benauwdheid, zwelling van de kop en depressie. Later ontstaat er longoedeem en na drie tot zes dagen kan er door leverschade ook geelzucht optreden. Katten kunnen donkerbruine urine krijgen als gevolg van het afbreken van de rode bloedcellen. Uiteindelijk kan er zeer ernstige leverschade ontstaan en problemen met de rode bloedcellen, die het zuurstof transporteren door het lichaam. Binnen 18 tot 36 uur na het opnemen van een giftige dosis kan de kat overlijden.

Geef dus absoluut nooit paracetamol aan uw kat! Raadpleeg altijd onmiddellijk een dierenarts als uw kat wel paracetamol binnen heeft gekregen. Als het minder dan 2-4 uur geleden is dat uw kat paracetamol binnen heeft gekregen, dan is het belangrijk om het dier onder toezicht van een dierenarts te laten braken of de maag te laten spoelen. De dierenarts zal u ook advies kunnen geven wat er nog meer gedaan kan worden. Geef nooit een lepel zout om een dier te laten braken, want ook dit kan grote schade aan de organen geven.

In onze dierenkliniek zijn diverse pijnstillers en koortsremmers verkrijgbaar die speciaal bestemd zijn voor katten. Deze middelen zijn onderzocht op veiligheid en werkzaamheid. Wij raden aan om alleen pijnstillers te gebruiken die worden voorgeschreven door de dierenarts. De dosering is dan afgemeten op het gewicht van uw kat zodat u zeker weet dat ze niet te veel krijgt.